måndag 17 januari 2011

M/s Christina G


Christina G glider mjukt fram i den filippinska övärlden. Jag älskar att vara på havet och den här gången är jag på en yacht tillsammans med GG, N, JE, P, D och en besättning på sex personer. JE förklarar att vi inte kan åka vart som helst eftersom det finns pirater. Jag undrar vad de ska göra med oss i så fall? Rånar de oss bara eller blir vi mördade och kastade i sjön.

På vissa platser finns risken för kidnappning. Christina G är ju en väldigt fin båt som sticker ut häromkring. Vi stannar vid en ö som har små hyddor, sandstränder och palmer och blir välkomnade av hela öns befolkning känns det som. Folk är så vänliga, glada och gästfria att man inte tror att det är sant. Vi blir visade runt på ön som visar sig vara både katolsk och protestantisk. Språket har inslag av både engelska och spanska. Come sta och guappa är uttryck som de använder. Jag blir glad för jag kan ju lite spanska. En kvinna med bara en tand kvar i sin mun drar i mitt hår och säger att jag är beatuiful, en annan säger att jag är långnäst och skrattar. Många pappor bär omkring på spädbarn och en del tvättar kläder och jag tänker att det verkar vara ett jämställt samhälle. Ett följe av säkert fyrtio barn går efter oss. En kvinna med sorgsen blick frågar om jag vill ha ett barn. Jag säger att jag redan har två barn. (Men det hindrade ju varken Madonna eller Angelina Jolie) Då frågar hon om jag vill ha en ”husband” , hon kan ordna det. Jag skrattar bort frågan. Har ju hört talas om att man hämtar fruar men inte ”husbands”, det är något nytt och i och för sig är ju många av de filipinska männen både vackra och vältränade och dessutom jämställda. Men hoppet, livet och kärleken finns ju i Sverige, så vi går vidare under cocospalmerna tills vi utmattade av intryck ringer yachten och blir hämtade av dingen. När vi lämnar ön är stranden full av barn som vinkar och ber oss komma tillbaka. Kvinnan som ville sälja barn och man till mig står också där. Kanske kan hon inte försörja alla sina barn? I många byar har man åtta barn! Den filippinska befolkningen ökar med 2.6 % om året. Nu är de drygt 90 miljoner. Det går nio filippinare på en svensk. Det är ett myller av människor och de blir bara fler. Katolska kyrkan är ju inte direkt pigg på att informera om preventivmedel. Kanske de borde bli det för hur ska det annars gå? Kontrasterna är stora mellan livet på yachten och livet på ön. Denna resa är en upplevelse för livet. Christina G glider fortfarande mjukt men vinden ökar och Paula är sjösjuk…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar