måndag 9 augusti 2010

Björklunds stökiga barn

Jan Björklund föreslår i sitt sommartal i Marstrand att föräldrar till "stökiga barn" ska komma och besöka skolan och sitta med i klassrummet under vissa lektioner. Det är ett bra förslag!
Det är otroligt viktigt att föräldrar tar ansvar och inte lägger över allt på skolan. Som det är nu slutar de flesta föräldrar engagera sig när barnen går i mellanstadiet. Jag har själv sett utvecklingen under mina två söners skolgång. I lågstadiet är det fullt på föräldrarmöten och öppet hus. Under mellanstadiet halveras närvaron av föräldrar för att under högstadiet vara i stort sett obefintlig. De "stökigaste" barnen/ungdomarna har också de föräldrar som visar upp minst närvaro.  Alla föräldrar borde göra besök i sina barns skola och delta under lektioner för att förstå sina barns verklighet. Vi vuxna måste ta större ansvar för allas ungdomar! Att vi finns där och bryr oss inte bara om våra egna barn utan alla barn. Därför är det bra om så många föräldrar som möjligt tar sig tid att besöka lektioner. Själv blev jag chockad över den ljudvolym som var under vissa lektioner jag besökte. Att ungdomarna kan lära sig något överhuvudtaget är ett underverk! Min äldste sons idrottslärare har blivit hörselskadad. Säkert ganska vanlig yrkesskada inom lärarkåren. 

1 kommentar:

  1. vi hade allt det där björklund snackar om i vår skola. Inte blev det bättre för det. Mina föräldrar har varit med på lektioner. Visst, jag skötte mig väl de ggr de var med, men sen blev det samma visa igen:) Vi har kört "streck-system" där 3 streck betyder att man blir hämtad av sina föräldrar. För lärarna blev det här nästintill deras enda uppgift under vissa lektioner. "Är det verkligen värt ett streck? Du får ett halvt".

    De barn som var värst var ju också de vars föräldrar inte brydde sig. Du kan aldrig tvinga en förälder till skolan.

    Mindre klasser och mindre segregerade skolor. Tror knappast jag lärde mig någonting under min högstadietid. Hårda regler och krav var inga problem. Att man blir avstängd från skolan en dag gör en bara ännu mer förbannad på skolan!

    SvaraRadera