söndag 12 mars 2017

Svensk lag eller dubbla rättssystem?

Hederskulturen breder ut sig och vi står inför stora utmaningar om vi vill värna alla kvinnors frihet. ”Svensk lag eller dubbla rättsystem?” var temat på Fadimedagarna 2017 dit jag blev inbjuden för att bli Goodwill Ambassadör 2017. Detta är den svenska feminismens största utmaning Att få gifta sig med vem man vill, gå ut med vem man vill, bära vilka kläder man vill, bada med vem man vill. Lära sig cykla lära sig simma utan att känna skam eller rädsla. Kvinnans frihet måste gälla alla kvinnor som bor och kommer till Sverige. För mänskliga rättigheter och den liberala tanken om individens frihet gäller inte alla i Sverige. Alla får inte delta i den friheten. #Fadimedagarna2017 handlar om alla kvinnors frihet. Vi måste alla stå upp för våra liberala värderingar om individens frihet! Vi har alla ett ansvar och civilkurage att säga ifrån för att kunna bryta normer, värderingar och attityder. Men det krävs mod att våga säga ifrån. Det krävs också ett politiskt mod. Det handlar om att förmedla en annan värdegrund. En värdegrund där kvinnans frihet är central. Det är femton år sedan Fadime mördades av sin far för att hon blev kär i en svensk man. Hedersvåld kallas detta. Familjen förlorar sin heder om en kvinna skulle träffa en svensk man. Det är alltså inte rasism utan heder. @Sara Mohammad som startat föreningen Glöm aldrig Fadime och Pela för att uppmärksamma och kämpa mot hedersvåldet har själv erfarenhet av att ha en pistol riktad mot sitt huvud. Det var hennes bror som skulle döda henne om hon inte gifte sig med en betydligt äldre man familjen valt ut. Efter den händelsen gick Sara under jorden ett antal år och flydde sedan till Sverige. Att stödja och uppmärksamma hedersväldet och förtrycket är den svenska feminismen största och viktigaste utmaning just nu. Det är en enligt #GAPF 130000 kvinnor som lever under hedersförtryck i Sverige och siffran ökar hela tiden. @yvonne hirdman, professor i historia inledningstalar om vänsterns svek i de hedersrelaterade frågorna. Att man velat klumpa ihop det med mäns våld mot kvinnor av rädsla för att främlingsfientliga krafter ska frodas. Enligt advokat @Elisabeth Massi Fritz, brottsmålsadvokat som specialiserats sig på brottsoffers försvar. bör straffen för hedersvåld höjas och hon menar att omedelbar utvisning är det som skulle få snabbast effekt samt att strypa alla bidrag i familjer där misstanke om hederskultur finns. Carin Götbladh, Polischef region mitt berättar om ett pågående case där arton familjemedlemmer är anhållna och alla har rätt till tolk och där förundersökningen är på 11.000 sidor. Enligt norska polisen har hedersväldet ölat med 30% de senaste fem åren och siffran stiger hela tiden med flyktingströmmarna. ”Jag vill gå ut utan skuggor”. Vädjar kvinnor från panelen med representanter från Frivilligorganisationer b la Amineh Kababaveh (Varken hora eller kuvad), Maria Rashidi (Kvinnors rätt), Zelia Dagli (Kibele kvinnoförening), Sara Muhammad (GAPF)” Det finns shariapoliser i Sverige som talar om vad du får ha på dig. ”Sätt på dig sjal” Till GAPF s hjälplinje ringer kvinnor in och ber om hjälp för att de blir slagna, spottade och utfrusna om de inte bär slöja. ”Vi vill komma ut i samhället. Vi vill starta företag. Vi vill vara lika fri som alla andra. Vi på Järvafältet lever inte i det svenska samhället, klagade Zelia Dagli, Vi begränsas till att sy, sticka och laga mat.. Man måste göra någonting nu”. Mina Ahadi, grundare för internationella komitéen mot stening menar att politisk islam sprids i Europa och smyger sig in i de politiska leden och motiv finns att sprida kvinnofientliga sharialagar. Ahadi menar att många stadsdelar runt om i Europa mer och mer börjar likna Iran. Aidan Liddle, Great-Britain Embassy berättar om att det finns 85 shariadomstolar i Storbritanien. Devin Rexvid, fil dr i socialt arbete gav ett visst hopp då han talade om att det går att förändra normer och värderingar. Genom att arbeta med attityder och communitywork. Men han ställde frågan vilka värderingar finns i det utbildningsinnehåll vi förmedlar? Sara Muhammad menade att religiösa friskolor fungerar som ett producentcenter för hederskultur där man rapporterar till föräldrar om barnen bär slöja eller inte och där man undervisar i religion och inte om religion. Gertrud Åström, vice ordförande i GAPF avslutade med orden: Har feminismen väjningsplikt mot religion och gamla sedvänjor? Jag hoppas inte det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar