tisdag 6 december 2011

Here comes the sun


Var igår på Right Liveihood Award Ceremony i vackra gamla riksdagshuset. Tog med mig äldste sonen iklädd mörk kostym. Unga män är ursnygga i kostym! Hans lillebror fick knyta slipsen. Storebror kallar det hängsnara.Hederspriset gick till den kinesiske entreprenören Huang Ming för hans arbete med solenergi.Ming har byggt upp Solar Valley i Dezhou i Kina för att visa att solenergi är ett realistiskt alternativ till fossil energi och kärnkraft. Solenergiforskningen fick ingen support av regeringen men Ming berättar i sitt tal att när hans dotter föddes kände han att han hade ett ansvar för framtida generationer. Han lämnade sitt välbetalda jobb inom oljeindustrin och gjorde sin familj fattig som han uttrycker det. Ming talar om visdom och mänsklighet. Hur viktigt det är. Åh, vad jag älskar att han talar så! Han har humor, värme och han är entreprenör! Tänker att Carl Bildt har så mycket att lära av honom. (Tänker också på min polska retorikelev som undrade hur vi kunde ha en så utrikesminister?) Visst är de energikällor vi väljer att forska på, politiska frågor. Eller kanske dolda agendor? Man kan ju undra när flera politiker sitter i styrelser och lobbygrupper som har specialintressen. Någon är kompis med någon…
De andra som fick dela på priset (det är en hel del pengar; typ en halv miljon var) var barnmorskan Ina May Gaskin från Usa, juristen Jaqueline Moudeina från Tchad och organisationen Grail som representerades av Henk Hobberlink från Argentina.
Jag blir tagen av barnmorskan Ina May som tycker att ett lands utveckling handlar om hur vi tar hand om barnafödandet. Kejsarsnitten ökar eftersom kunskapen barnmorskorna bär på inte tillåts komma fram. Tänker själv när jag födde mitt andra barn hur jag nästan tvingades göra kejsarsnitt bara för att mitt första barn förlöstes så. Jag fick verkligen stå på mig för att få föda normalt. Jaqueline Moudeina från Tchad är en otroligt tjusig stolt kvinna i afrikansk outfit som tar andan ur oss andra. Dessutom supportras hon av landsmän som gör uppmuntrande skällandeljud som glatt skär genom Andra kammaren. Hon talar franska och hennes erfarenheter är hårresande. Jag är glad att Livelihood uppmärksammar hennes arbete.
Henk från Argentina belyser ett av världens största problem. Henk säger att en billion människor på jorden inte har tillräckligt att äta! Kan det verkligen vara sant? Det är ju hårresande! 80% av dessa är människor på landsbygden som producerar mat! Hur går detta ihop? Henk och Grain menar att de stora företagen som producerar mat storskaligt och vinstdrivande är boven i dramat eftersom maten egentligen skulle kunna räcka till alla. Men att storföretagen berikar sig. ”The issue is as simple as keeping food in the hand of people, rather than corporation.” säger Hank.
Med hjärtat i halsgropen men full av hopp av de goda krafterna lyssnar jag avslutningsvis på ljuvliga Katarina Henrysons Shakespearesonetter och Svante Henrysons cello. De avslutar med ”Here comes the sun”. Ja, jag hoppas det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar