torsdag 9 juni 2011

Evigt ung med träning?

Regelbunden uthållighetsträning är det som håller för tidigt åldrande stången visar en studie från Mc Master University i USA. Experimentet visade att möss som tränade i ett ekorrhjul tre gånger i veckan i fem månader nästan helt slutade åldras! Mössen var genetiskt betingade att åldras fort men de som hjulmotionerade regelbundet höll sig – trots det unga och fräscha medan deras syskon blev gråa, flintis, fysiskt inaktiva, socialt isolerade och mindre fertila. (Proceedings of the national Academy of sciences) Ja, titta bara på Sylvester Stallone sa min fjortonåring. Han är över sextio och ser ut som fyrtio. Min sjuttonåring protesterar. Det är botox ! Stallone är full av botox. Botox eller inte Stallone ser bra ut och har en ungdomlig approach. Den där fina energin kan alla få som ger sig ut och springer eller gör något annat som håller kroppen igång. Som kickboxning. Extremt jobbig sport. Tyvärr sätter sig de där kickarna och slagen i muskelminnet och det gör ju att det blir naturligt att sparka och slå. Känns inte så bra. Jag vill inte vara en fighter. Alltså det är klart jag vill, en mental fighter men jag vill hellre jobba på ett sensuellt kroppsspråk. När jag var som värst nere i det svarta hålet med skilsmässa, död och olika knivar i ryggen sprang jag. Jag sprang för livet kan jag säga och det räddade mig. Jag blev alltså inte bara ”yngre” jag blev mindre ledsen också. Det var min terapi. Igår träffade jag Örjan Ramberg och bjöd in honom på min skådespelarsalong i höst. Han är enligt min mening en av Sveriges bästa skådespelare. Sedan jag såg honom i dödsdansen tycker jag verkligen det. Sveriges svar på Richard Burton liksom. När vi skildes åt kysste han mig på hand. Bara en sån sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar