söndag 18 april 2010

Folkpartiet borde bli ett entreprenörsparti

Var på FP s Stockholmskonferens med Liberala Företagare I Bonnierhuset.

Platserna räckte inte kan jag säga.

 Småföretagarna är den nya arbetarklassen utan rättigheter men bara skyldigheter. Det är en djup orättvisa och det vill vi i Liberala företagare ändra på. På Folkpartiets Stockholmskonferens i lördags stod vi vid vår rollup  "För ett Företagsamt Sverige" och träffade folkpartister  från länets kommuner. Jag gillar att prata med folk. Jag öppnade mina öron och skickar detta vidare till er som faktiskt bestämmer. 

 Här är några kommentarer:

”Vi har väldigt lite arbetslöshet i vår kommun eftersom vi har så många småföretagare. Vi är en skärgårdskommun och det är svårare att ta sig fram  och det skapar en fantasifullhet och kreativitet som smittar av sig. Vi har klarat lågkonjungturen bäst i landet. ( Elisabeth Gunnars, kommunalråd, Österåkers kommun)

 ”Småföretagarna är mina hjältar för att de bidrar till samhället” (Fredrik Dahlberg, polis)

” I ett liberalt parti borde det vara det viktigaste att värna om småföretagare” (Fredrik Holmer, Danderyd)  Varför då?  frågar jag.  ”För att det är sådan frihet att inte vara anställd!"

 ”Avskaffa 3.12 reglerna!” (Per Altenberg, politiskt sakkunnig till Birgitta Olsson och kandidat  till riksdagen)

 ”En viktig fråga för småföretagarna i Södertälje har varit att restaurantägare inte ska behöva söka tillstånd varje år utan bara när de missköter sig. En annan viktig fråga är vad tjänstemännen i kommunen har för attityd till småföretagare. Solna hamnar högst som företagsvänlig kommun. Vad är hemligheten?” (Metin Hawsbo, Södertälje) I Södertälje finns 4000 småföretagare av de röstar cirka 500 på FP och resten på socialdemokraterna...

Mats Siljebrand från Södertälje vill göra riktade insatser. Jag förstår honom.

 Jag frågar Anders Ekegren (kommunalråd i Solna) om undret  i Solna? Vi är snabba, på hugget, fastnar inte i byråkrati. Vi jobbar nära näringslivet och vågar testa nya grejer. Det är viktigt att vara lyhörd poängterar Anders. Neven Milivojevic (småföretagare i Solna) tycker att det finns en orättvisa i att inte funktionshindrade kan få stöd för att starta företag utan bara få stöd som anställd. Det borde vi ändra på.”Jag upplever inte att det är svårt att vara företagare i Sverige. Vi startade för fem år sedan och har nu trettio anställda. Men vi fick ju snurr på det.” ( Rune Nordström, Lidingö)

 ”Vi borde bli ett entreprenörsparti!” (Gösta Sundberg, Östermalm)

 ”Jag har varit företagare men jag gav upp. Vi borde starta en ettårig entreprenörsskola efter gymnasiet. (Eva Bergman, Danderyd)

 P.s  Tack Andreas Bergström för att du lyfte fram psykiatrifrågan och det hör förstås inte hit men Nyamko Sabuni är den vackraste kvinna jag har träffat.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar