lördag 24 april 2010

Ska Lars Ohly bli näringsminister?




Blev inbjuden till Företagarförbundets årsstämma och efterföljande aktiviteter på Clarion Hotell på Ringvägen. (Nästa gång kan man välja Elite Hotels som är mycket personligare tycker jag) En ny ordförande valdes, Mats Assarson från Helsingborg. Det verkar mycket lovande. Det är krut i Mats. I like! Camilla Littorin är förbundssekreterare i Företagarförbundet och en klart lysande stjärna. (och ja hon är storasyster till arbetsmarknadsministern, Sven–Otto Littorin) Det är hon som gör att vi kvinnor känner oss så välkomnade i denna företagandets värld som för många kan upplevas som så manlig. Joyce Kimwaga Lundin är project manager för MFI – Micro Finans Institutet i Katrineholm. Institutet är delvis EU finansierat och ger mikrolån till kvinnor. Lånen är mellan 25-250.000 och de flesta kvinnor som får lån har utländsk bakgrund. Nanny Öström Norrman driver Nannykliniken i Stockholm. Härliga modiga kvinnor. Nanny är så ledsen för lagen om nya kassaapparater. Det finns ingen budget för en ny kassapparat för 35.000. Dessutom har en inbrottsvåg startat efter jakten på kassapparater. Varför? Varför gjorde regeringen så?

Kl. 13 kom näringsminister Maud Olofsson och berättade att småföretagarna är avgörande för sysselsättningen i Sverige och att hon kommer att fortsätta att kämpa för att sänka arbetsgivaravgiften. Maud sa att alla ministrar måste förstå att vi måste sätta småföretagarna i fokus! För att konkurrera internationellt räcker inte att sänka bolagsskatten. Inga företag vill etablera sig i Sverige när skatten på arbete är så hög. Hallå Anders Borg, where are you? Jag hoppas alla moderater kan pressa på finansministern ordentligt. Sänk arbetsgivaravgiften! Sänk arbetsgivaravgiften!Maud sa också att om Alliansen förlorar valet blir Lars Ohly näringsminister. Hur kul är det på en skala?  Panelen med tre småföretagare tryckte på sänkt restaurangmoms, bättre trygghetssystem och enklare deklaration. Jag håller med. De sista dagarna har varit en rysare. Jag måste betala drygt 20.000 till min revisor + moms för deklarationerna. Jag hade aldrig, aldrig klarat det själv och då har jag ändå högskoleutbildning i ekonomi. Alla märkliga egenavgifter och skatter jag ska betala in. Särskild löneskatt, vad är det t ex? Det är mycket konstigt som döljer sig i de där egenavgifterna.


 

Några reflektioner:

När Alliansen tog regeringsmakten förtidspensionerades 140 personer per dag!

Inom fordonsindustrin arbetar 140.000 människor men inom turistnäringen arbetar 160.000.

Vi har världens högsta marginalskatt

Det finns ingen havandeskapspenning för företagare men om du är löntagare får du det. Vad sänder det för signaler? Kvinnor bör inte starta företag i fertil ålder. Vad är det för jämställdhet?

 

Tack Gina för att du bjöd in mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar